السعي إلى الخير والتكافل الاجتماعي
السعي إلى الخير والتكافل الاجتماعي
د. محمد توفيق ممدوح الرفاعي
السعي إلى الخير والتكافل الاجتماعي
ما أحوجنا اليوم وأكثر مما سبق إلى التعاضد والتعاون والتكافل ونحن نمر بأحلك الظروف الاجتماعية والاقتصادية والمادية بل قلة أو انعدام ذات اليد لدى الكثيرين من أبناء مجتمعنا فغالبية أبناء الوطن بات لا يملك ثمن ربطة الخبز يشبع بها بطون أولاده الجياع الذين يبيتون على الطوى، وهناك من جافاه النوم بسبب الآلام التي يعانيها لعدم توفر ثمن الدواء، ومعظم الجمعيات الخيرية أصبحت جمعيات خاصة نفعية للبعض دون الفقراء المحتاجين وقد صم القائمون عليها آذانهم عن سماع أنات الجياع والمرضى وقد تناسوا أن التكافل الاجتماعي حالة إنسانية هدفها تحقيق التوازن الاجتماعي الجماعي بشكل عادل بين أفراد المجتمع الواحد بالتعاون والتعاضد وتقديم المساعدة لمحتاجها بشكل جماعي وإفرادي حيث يعدّ كل فرد من أراد المجتمع مسؤولا عن الجميع فالفرد للجميع والجميع للفرد الكل، فبالتكافل الاجتماعي يجعل المجتمع قويا متماسكا متضامنا ولذلك يعد التكافل الاجتماعي من أنبل المبادئ والأسس التي تبنى عليها المجتمعات الإنسانية من حيث تحقيقها العدالة الاجتماعية ويتجلى ذلك بذوبان الأنا في الكل وتظهر مدى تحمل الفرد للمسؤولية انطلاقا من غيرته وتربيته الأخلاقية في الحفاظ على المصالح العامة للمجتمع والشخصية الخاصة للغير وتحقيق المنعة العامة والاكتفاء الذاتي ودرء الأخطار المحيطة المحتملة والفاقة بالمجتمع ولا سيما في الظروف الصعبة ويظهر مدى تعاضد الأمة وتعاونها وتراحمها ومد يد المساعدة بين أبنائها على اختلاف طبقاتها ماديا ومعنويا انطلاقا من أفراد الأسرة الواحدة اللبنة الأولى في المجتمع وصولا إلى كافة فئات وطبقات المجتمع قاطبة، لكن مما يؤسف له وما نلاحظه في الآونة الأخيرة تفشي ظاهرة النأي بالنفس واللامبالاة أو التغافل عن أداء الواجبات الإنسانية التكافلية بين بعض أفراد المجتمع ليس بين أبناء المجتمع فحسب بل حتى على المستوى أفراد الأسرة أو العائلة الواحدة الذي تفاقم ووصل إلى غض البصر والتهرب من مساعدة بعضهم البغض أو للآخرين مهما كانت هذه المساعدة بسيطة جدا وإذا ما وجهت اليهم الملامة عللوا تقصيرهم بأعذار واهية وادعوا بأنهم يمرون بظروف صعبة أدت بهم إلى قلة ذات اليد أو المرض أو انشغالهم بأمورهم الخاصة وكثرة مسؤولياتهم التي تأخذ منهم جل وقتهم وسوف يعوضون تقصيرهم في أقرب فرصة وعندما تتحسن أحوالهم وانهم الآن لو قدموا شيئا فأنهم لا يستطيعون تقديم إلا النذر اليسير وهذا مخجل لهم ولا يفي بالمطلوب، إن ادعاء هؤلاء الناس بضيق وقته وانشغاله الدائم وكثرة انشغالاته والمسؤوليات التي تقع على عاتقه لا تسمح له بهذا التواصل وتقديم العون المادي أو المعنوي و أن حالته الصحية تعيق تحركه وتمنعه من الوصول إلى الآخرين والتواصل معهم يجعله عاجزا عن تقديم يد المساعدة فمن كان وقته لا يسمح له أو أن مسؤولياته تأخذ منه معظم وقته مرفوض من حيث المبدأ فمن الممكن جدا أن ينيب عنه من يتولى تقديم هذا بالمساهمة بتقديم الخدمات الاجتماعية الإنسانية، فهناك الكثير من ذوي الأمراض المزمنة والعلل المعيقة للحركة أو من ذوي الاحتياجات الخاصة المعوقين تأبى عليهم انفسهم إلا أن يقوموا بواجبهم الإنساني ولا يبخلون بذلك مهما كانت الظروف ويجودون بما تسمح به حالاتهم وأوضاعهم الشخصية والصحية عن طيب وسماحة نفس بالرغم من إعاقتهم ولا يبخلون في تقديم ما بوسعهم من مساعدات من ذات أنفسهم إذا ما شعروا أن هناك من يطلب المساعدة، ومن كان يعتقد بأنه لا يملك سوى القليل أو النذر اليسير وليس بمقدوره مَدّ يد العون والمساهمة في عمل الخير فمن المؤكد تماما أن هناك من يملك أقل بكثير مما يملكه هو ويجود بما لديه عن طيب خاطر ولا يتوانى عن مَدّ يد الخير والمساعدة دون أن يطلب منه ذلك، وهناك أيضا من لا يملك شيء مطلقا ويسعى جاهدا لأن يساهم مع أهل الخير بوضع نفسه في خدمتهم ومساعدتهم في الوصول إلى منهم بحاجة ملحة إلى من يمد لهم يد العون والمساعدة فالكثير منهم متعفف ويصعب عليه السؤال حتى وإن حصلوا على بعض المساعدة شاركوها مع غيرهم من ذوي الحاجة، فبعض القليل أو النذر اليسير قد يثمر بالكثير الكثير ويدفع الضرر عن الكثير، وقيمة الإنسان ليست بما يملك من مال أو عقّار أو منصب بل بما يتصف به من نبل في الأخلاق وسماحة بالنفس والجود بذات اليد عن طيب خاطر وإن كان لا يملك سوى النذر القليل ففاعل الخير لا يعدمه ولا بد أنه مردود إليه وسيأكل من ثمره.
د،.محمد توفيق ممدوح الرفاعي
Striving for goodness and social solidarity
Dr. Muhammad Tawfiq Mamdouh Al-Rifaei
Today, more than ever, we need solidarity, cooperation and mutual support, as we are going through the darkest social, economic and material circumstances, and even the lack or absence of money for many members of our society. The majority of the nation’s sons no longer have the price of a loaf of bread to satisfy the stomachs of their hungry children who go to bed hungry. There are those who cannot sleep because of the pain they suffer due to the lack of money for medicine. Most charitable societies have become private, self-interested societies for some, not the needy poor. Those in charge of them have turned a deaf ear to the groans of the hungry and sick, and they have forgotten that social solidarity is a humanitarian state whose goal is to achieve a fair collective social balance among members of one society through cooperation, solidarity and providing assistance to those in need, collectively and individually, as every individual who wants society is responsible for everyone, as the individual is for everyone and everyone is for the individual, all. Social solidarity makes society strong, cohesive and united. Therefore, social solidarity is one of the noblest principles and foundations on which human societies are built in terms of achieving social justice. This is evident in the dissolution of the ego in the whole and the extent to which the individual bears responsibility is revealed, starting from His jealousy and moral upbringing in preserving the public interests of society and the private character of others and achieving public immunity and self-sufficiency and warding off potential surrounding dangers and poverty in society, especially in difficult circumstances, and shows the extent of the nation’s solidarity, cooperation, compassion and extending a helping hand among its children of different classes, materially and morally, starting from the members of the single family, the first building block in society, reaching all classes and classes of society as a whole. However, what is regrettable and what we have noticed recently is the spread of the phenomenon of distancing oneself and indifference or neglecting to perform the humanitarian duties of solidarity among some members of society, not only among the members of society but even at the level of members of the family or the single family, which has worsened and reached the point of turning a blind eye and evading helping each other or others, no matter how simple this help is. If they are blamed, they justify their shortcomings with flimsy excuses and claim that they are going through difficult circumstances that have led to their lack of money or illness or their preoccupation with their own affairs and the abundance of their responsibilities that take up most of their time, and they will make up for their shortcomings at the earliest opportunity and when their conditions improve. And now if they offer something, they can only offer a small amount, and this is shameful for them and does not fulfill what is required. The claim of these people that his time is limited, his constant preoccupation, his many preoccupations, and the responsibilities that fall on his shoulders do not allow him to communicate and provide material or moral assistance, and that his health condition hinders his movement and prevents him from reaching and communicating with others, makes him unable to offer a helping hand. Whoever does not have time for him or his responsibilities take up most of his time, this is rejected in principle. It is very possible for someone to delegate him to provide this by contributing to providing social and humanitarian services. There are many people with chronic diseases and ailments that impede movement or with special needs who are disabled and their souls refuse to do anything but perform their humanitarian duty and they do not skimp on that no matter what the circumstances are and they give what their personal and health conditions and situations allow with good will and generosity despite their disability and they do not skimp on providing what they can of assistance from themselves if they feel that there is someone asking for help. Whoever believes that he has only a little or a small amount He is not able to extend a helping hand and contribute to charity work. It is absolutely certain that there are those who own much less than he owns and willingly give what they have and do not hesitate to extend a hand of charity and assistance without being asked for it. There are also those who own nothing at all and strive hard to contribute with the people of charity by putting themselves in their service and helping them reach those who are in dire need of someone to extend a helping hand to them. Many of them are self-sufficient and find it difficult to ask, even if they get some help, they share it with others in need. Some little or a small amount may yield a lot and ward off harm from many. The value of a person is not in what he owns of money, property or position, but in what he is characterized by in terms of nobility in morals, generosity of soul and generosity with the same hand willingly. Even if he owns only a small amount, the doer of charity will not be without him and it will inevitably be returned to him and he will eat from its fruit.
Dr. Muhammad Tawfiq Mamdouh Al-Rifaei