شريط الاخبار

عيون تريد الهروب

جريده موطني

 

عيون تريد الهروب

بقلم راوية ابو غدير                        ١عيون تريد الهروب

الراوية الجديدة خياليه الأبطال الاماكن الأحداث أفكاري لحد الان مش مرتبه حتي الرواية من البداية النهاية على حسب مايدور من خيالي من أحداث

فى مستشفى نائمة فتاة جميلة عمر ها ٢٤سنه

من عام١٩٥٠م يعني من مواليد ١٩٢٦م

ونحن الآن عام٢٠٢٠م

الغريبة أنها مازلت شابه جميله شعره طويل أسود أطباء كثيرون لا يعرفون تنصف هذا المرض

فى ولاية كاليفورنيا الأمريكية فى مستشفى هاف بوت بروكسي.

كانت الجرائد المجالات كلها تكلم عنها الغريب اذا احد اعجب بها حول لمسه بطريقة ( محرمه )

يحصل أن جسمه يشتعل مثل النار

 

يوجد فى جسدها بعض الحروق

اثار محوله لمسه

كان فى دكتور حديث التخرج جديد تم تعيين جون مورس فى أواخر العشرينات

سمع عن هذه الفتاه الجميله بحث فى الانترنت عنها من عام١٩٥٠م

فى جريدة How times

انجلينا جون كيري الجميلة النائمة لا احد يعرف ما نوع مرضها كان ولديها السيد جون يعلن عن مكافاه

لمن يعالج ابنته الوحيدة من هذا المرض

تمر السنين توفى ولدها عام ١٩٦٠ج

بعد محاولات من الفشل كل أطباء العالم لا يوجد لديهم ادنى فكره عن هذا المرض

راح غرفته ونظر له قال من كتر جماله

نسي روحي وانشد قصيده شعر

الكلمات تقف فى حلقي

كيف اكتب لك

سحرك سحرني

كل يوم يحكي لها عن نفسه احيانا يضحك احيانا يبكي

تمر الأيام مفاجاه تفتح عيونها الأول مره تبتسم صباح الخير كرس

هو مش مصدق معقولة

قراء جزء من الإنجيل المقدس

قمت من على السرير وهى تحويل تقرب منها

فى رعشة غير أردية منها هى ترتمي فى حضانه لا يعرف كيف يصف شعورها بالأمان

قالت هى حضنه

بابا كلم الراهب علشان اتجوز كريز تعالي نهرب

هو بدون تفكير

انتي ذى كدة معقولة

ضحكت يلا نهرب

انهاردة عيد الهالوين.

انتي تعريفي احن سنه كام

قالت انهاردة الخميس 10 أغسطس عام ١٩٥٠م

ضحك هو فعلا انهاردة الخميس ١٠اغسطس لكان عام ٢٠٢٠م

هى فى عدم تصديق اي الجنون دى

انتي المفروض عندك ١٧٣٠سنه

أكد دى لعبة

قال لها تعالى فتح شباك الغرفة

كانت خائفة اي دى انا فين

طلع من جيبه الموبايل

نظرت له فى استغرب اي دى.

اتصل بمدير المستشفى مستر انتوني كريز هو أحد أقاربه يبقى من الأحفاد

كان يضحك كأنه يسمع نكته

فتح الكاميرا لى ف التليفون وقف بجوار انجلينا كانت تمسك يد جون فى خوف

هو معقول حاجه ولا فى الأحلام

بعد ساعه جاءت الصحافة هى تمسك جون فى خوف

قرب منها الدكتور انتوني

صرخت بي

 

احس دكتور انتوني بحرارة فى وجه صرخ

مسكت فى جون وقفت خلف ضهره.

بعد ساعات من الهرج والمرج والأصوات العالية الضجة تم خروج الصحافيين من الامن

من إدارة المستشفى وشريكه دكتور انتوني وزوجته ديانا سبنسر جونسون

نظر دكتور انتوني لى انجلينا بخوف وخرج قال انت المسئول عن الحالة دى يادكتور جون

تمر الايام الكل يتكلم عن المعجزة انجلينا جون كيري الفتاه الجميله النائمه

كان قلب جون يتعلق بها قرر يرتبط به

كانت إدارة المستشفى رفضه لانها اصبحت اكثر شهره واكتسب أموال

تم رفض دكتور جون مورس

قبل خروجه من المستشفى قرر

الهروب به خارج المستشفى

أخباره وافقت اعطاء له لبس التمريض ترتدي بعد محاوله طويلة استطاع الهروب

هى معاه فى العربية نظر لها ابتسم

قال بلطف له

ممكن اسالك سؤال بسيط

ابتسامة اتفضل كرس

ضحك ممكن اعرف حكايتك ليه باباكي  كان رافض جوزك من كرس اقصد انا

نظرت له بدموع تقصد الماضي جون وانت الحاضر تصدق انا حسه أن فى رحله مش عارفه هى جد ولا هزار على العموم اسمع راح احكي يمكن روحي ترتاح

انا بنت من عائلة غنية بنت وحيدة مليش اخوات

بدأت تحكي بدموع أن ولدها رافض زوجها من كرس قرر زوجه من كريز قررت الهرب

بدموع صدقني لو قولتك مش فكره حاجه بعد كدة

وضعت رأسه على كتفه وبدأت تغني

انا وانتي روح واحده

فى قلب واحد

راح نموت نعش سوء

ومفيش قلب هواء

ذى قلبي وقلبك انا

هو مشي بعربية حصل حاجه غريبه تعطلت فى مكان غريب

نزل من العربية ونزلت معاه

هى تنظر لى مكان ابتسام

تعالى.

فى استغراب

فين انجلينا

مسكته من ايدى هو ماشي معاه راء شوارع مثل الافلام الاجنبيه القديمه

نساء فستانين طويلة قبعة بيضاء رجال بدل سوداء

قال بخوف

انا فين

ضحكت مش عارفه اي الحصل متخافش الرب معنا شاهد على كل شيء

تعالى

راح معاه الكل ينظر له فى استغرب

بنسبه لهم يرتدى ملابس غريبة

راح معاه الى مكان يوجد به قصر عندما دخل تم الترحيب به

جاءت سيدة كبيرة فى السن انجلينا اخر رجعتي ابوك كان حزين عليكي

هى

هو فين

بدموع توفي من شهر

هى بدموع

تعالى معايا

جون

السيدة عجوز مين جون

دى كرس ابن ابنتي جولاني

هو.

مش فاهم

خدتها السيدة العجوز فى حضنه

بعد شوية من الدموع ولا استغراب

طلعت معا غرفتها قفلت الباب

تعرف فى حاجه غلط أذى كنت فى زمانك

تبقى فى زماني معني كدة كرس

ابتسامة دموع

هو مش فاهم

خرجت صوره من دولاب

شوف كدة

كانت صوره لها ابيض واسود

هى معي  فى الصورة كأنهم فى مهرجان ماء او عيد

قالت

اقلب الصورة

مكتوب عليها

فى يوم ١٠اغسطس عام ١٩٥٠

عيد الهالوين

الى حبيبتي انجلينا

 

طلعت السيدة العجوز طرقت الباب مروعه عندما فتحت انجلينا ظهر كرس من خلفه هنا الصدمة نطقت السيدة العجوز هى تدخل تنظر لى جون تصلي تحرك يدها على صدرها على شكل صليب على وجهها

قرب كرس من جون نظر لى انجلينا

قالت

اتفضلي رح اشرح ليكم

بدأت تحكي الحكاية الكل فى صدمة اي معقول أذ

قالت السيدة العجوز

رح بالليل نروح العراف لونج بيتش فلوريدا

قالت انجلينا

طب أذى راح تخفي جون

ضحكت السيدة العجوز رح يلبس ملابس نسائيه كده يقدر يبقا وسطنا دون شكوك

هنا نطق جون  بعصبيه

لا مستحيل

نظرت له انجلينا ارجوك

فى نهاية بعد الحاح وافق وبدء

كرس يغار عليها

أصبح جون مورس فتاه بشعر مستعار ميكب اب فستان قبعة نسائية

أصبح كل الرجال معجبه بي

يمر الوقت التلاته يروح العراف

كان المكان عبارة عن غرفه كبيره

كأنه معبد وأمر الثلاثة لجلوس أمامه   بنوره كبيرة زجاج حركها أمامهم قال بعض الطلاسم

ظهر عالم جون هنا قال في  استغراب

أذى

قال العراف لونج

جون انت حفيد كرس

كرس فى استغراب

أذى

قال العراف لونج

كرس انت على علاقة ب ساحره

كيوم

انجلينا بدموع

هى تنظر لى كرس

بجد دى صديقتي

مسك أيدها صدقني دى قبل ما اعرفك

ذقته ارتمت فى حضن جون

قال العراف لونج

هدوء

جلس الكل فى سكوت  قال

كرس الساحره كيوم مسحوره بيك

لما عرفت  انك هتتجوز  انجلينا عملت لك سحر

بالنسبة لى كريز

انجلينا

ماله

هو كمان مشترك معاه

تعرفوا شخص من الحاضر اسمه انتوني

جون

ايوه مدير المستشفي

قال

الزام يموت

جون

لى

ضحك العراف لونج

لعنه

قالت انجلينا

انت لى بتكلم بالغاز اذى راح نرجع الحاضر

ضحك انتي وجون بس راح ترجعوا الحاضر

طب أية علاقة انتوني ب لعنه

ضحك من شروط فك لعنه قتل انتوني

جون كمان فى شروط

ضحك أيوة

قال في ابتسامة

يجب قتله يوم الاحد قراءه طلاسم دى ورش دمائه على الماء فى كوب واحد  تشربوها انتم الاتنين

جون هنرجع أذى

ضحك ساعاته هترجعوا الزمن دى تاني

جون

ذنبه أية

العراف لونج

نفذ بس هتعرف  بعدين

قال العراف لونج

موافقين ولا لا

التلاته ينظرون لى بعض

اتكلموا مع بعض

السيدة العجوز تقنع فيهم

موافقين

إلقاء نفسهم فى العربية

واقف العربية القاء روحي امام المستشفى

قال فى اندهش

انا مش فاهم حاجة

قالت انجلينا

وانا

يلا

فين

نرجع المستشفى

 

عندما داخلو المستشفى الكل فى ابتسامة الف مبروك

الاتنين

في استغراب على أية

جاء انتوني هو وزوجته ديانا

فى ابتسامة

انتم عاملين ايه فى شهر العسل باريس حلوه انا سمعه عن مكان جميل هناك اسمي شلني هوس

اوتيل تحفه من التراث العالمي القديم

بعد الترحيب نزل هو وهى من المستشفى رح شقته

 

٢

 

رحبت بى أخته زم وزوجها برودكاست وبنته سمران بعمر السته سنوات.

فى غرفه جون كانت جميلة لونها رائعة اوف وايت

فتح درج به صور العائلة كلها جلس على السرير هى بجواره فتح البوم

فضل يشرح له عن العائلة

جاءت صوره كرت بجواره كيوم صديقتها

هى بجوارهم

قالت دى كان عيد ميلاد كيوم

قال وهو يمسك يدها

ممكن تحكي لى عن كيوم

بدموع صدقني لو قولت ليك انا مش فاهمة لى هى كانت تخدعني

رغم أنها كانت اجمل مني

مسح دموعها يمكن كان غصب عنها

قالت بصوت يوجد به نحيب وقهره

كنت بمعاملة ذى اختي تخوني

خدها فى حضنها

جاءت سمران طرقت  على الباب

فتح الباب دخلت بدموع

كيوم فى أزمة

اغمى  عليها

كشف عليها إلقاء ضربات قلبه سرعه عمل له الإسعافات اللازمة

نظر لى انجلينا

مش فاهم حاجة

قالت انجلينا

تقصد ايه بكلام

مش عارف

عندما عرفت أخته وزوجها أصبحوا فى حاله قلق على بنتهم

تمر الايام تفوق سمران من الغيبوبه

عندما سالوها

نظرت لهم في استغراب مش عارفه

تمر الأيام كل مره يفكر التخلص من انتوني يحصل شي  ينجي

جون وهو ينظر لى انجلينا

امور غريبة بتحصل انت ملاحظه حاجه

قالت انجلينا.

كل مره نخطط القتل انتوني يحصل حاجه

جاءت سمران  طرقت على الباب

فتح الباب جون دخلت سمران وفتحت الدولاب جابت البوم الصور

فتحت الصور نظرت لى انجلينا

موت انتوني يعني خراب

نظرت له يعني أية

روحي العنوان دى هناك فى شخص يدعى الشيخ محمد هو اللي هيدلك على الطريق

مسكت ايد جون انجلينا وضعتهم مع بعض

قالت تعويذة غريبة

إلقاء روحهم فى مكان غريب الناس تكلم عربي

ظهر رجل الحية بيضاء يرتد جلباب ابيض على رأسه لفة مثل الشيوخ

قال بالغه الانجليزيه

شكلكم اجانب انا الشيخ محمد انتم اول مره تجي تونس

نظر لى انجلينا

أية الشيخ محمد

انجلينا

انت

الشيخ محمد ابتسامة

قال لهم.

كيوم لعنه كرس العراف لونج

تعالوا معايا

خدهم معاهم دخلوا بيت كبير مباني من طين مثل بيوت الفلاحين

داخل البيت صور غريبه كراسي على الأرض حصير

كنب ترابيزة خشب الصندل ولع عيدان بخور مسك

اعطاء كل واحد سلسلة عليها آية الكرسي

قال بعض الآيات القرآنية والأحاديث الادعيه

اعطاء كل واحد فيهم مشروب

عندما شربوا راحوا  فى عالم تاني انجلينا ترى  كرت كيوم

هما مع بعض فى غرفه فلاش باك

كرت الزام نخلص من انجلينا

كيوم لى دى صديقتي

قال بعصبية

ابوه السبب

بعد ثانية تشوف ولدها هو شخص ماء

ولدها  يتخانق مع يضربه برصاص

تجي والدتها هى لا تعرفه غير من الصوره

تصرخ وتجري على القتال تحضنه

وثانية اخره عيد الهالوين

تأتي السيدة العجوز معاه كوب عصير

عندما شربته رحت فى عالم اخر

ظهر كرس ابتسامه وحضنها اصبحت  شابه جميله شعره طويل

قالت

بحبك فى قبله طويلة

هنا فتحت عينيها

أما جون فكان يرى انجلينا معاه فى مكان جميل يشبه الجنه لكان لا تراه

شدها من يدها شخص وسيم يظهر كرس طعنه من ظهره وقع على الأرض

سمع صوت امراه جميلة تشبه كيوم

تمسكه من يدها انقذ انجلينا

يفتح  عينه

يحكي لى الشيخ محمد.

سكت قال

محدش فيكم يقلع السلسلة

اختفاء الشيخ

ورجعت هى وجون إلى عالمها

 

كانت هو وهى فى حفلة موسيقية

الناس بملابس كلاكسيك

رجل يعزف على الة البيانو

ظهرت كيوم

كرس يضربه وهى تصرخ

عندما تقرب انجلينا منها يظهر ساتر شفاف

كان جون مستغراب

ظهرت السيدة الجميله التي كانت عجوز من خلفهم

اهلا

لفتت له عندما رات السلسلة صرخت أصبحت مثل الدمية

قربت انجلينا منها تهزه لكان بلا فائدة

كل من يرقص وعازف الموسيقى اختفاء أصبحت فى غرفته هى وهو

قالت انجلينا بدموع

هو أية لى بيحصل انا خايفه جون

ارتمت فى حضنها

ضحك ضحكه كبيرة

مسكه من شعره

هى بالم فى اي جون

قال

بكرهك.

ظهرت كيوم هى تشاور لى انجلينا على السلسلة اللي في  رقبته

هى مش فاهمة

لى

ضحك العز لى انتي فى بتاعي انا ولدى اخ ولدك يابنت عمي هو السبب فى موت امي

أذى

حكي على علاقة أمه بولدها وقصه الحب وجبروت ولدها الاستيلاء على كل شيء

انا اخوكي وانتي اختي من علاقة امك ب ولدى

جون

زق انجلينا قال بضحكه جنونيه

جون مات

صرخت كرس

مسكت السلسله قربت منها أصبح يحترق

ظهرت كيوم و كريز كأنهم ملائكة

قالت انجلينا

لى حصل

كريز

لعنه اختفت

كيوم

جون خلاص رجع عالمه

بكيت

انا بحبي

اختفى الاتنين

ظهر الشيخ محمد

قال بتسامه

انتى دلوقتي فى عالمك مش كل حاجه نتمنى تحقيق

بدموع ارجوك انا عايزة جون

ضحك الشيخ

اسف يابنتي

رجعت انجلينا لى عالمه

تزوجت من شخص أحبته

خلفت ولد سميتها جون

النهاية..عيون تريد الهروب

اكمل القراءة

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
آخر الأخبار