ادب وثقافة

روايه بعنوان / ( جنون الحب)

جريدة موطني

( جنون الحب)
١
قررت اكتب رواية جديدة ويارب تعجبكم
راوية ابوغدير.
فى رواية الجديدة لا اعرف كيف تكون البدايه كيف تكون النهاية.
نعم اعلم ان من جنون كتابه رواية دون ان نعرف كيف نجعل الا شخاص اللي في الخيال على ورق.
بنسبة خيالى ليس له حدود ياخدني الى قرن فات عليه سنين لكن بنسبة لى احداث فهو من خيالى والتاريخ من خيالى والاشخاص ايضا خيال ليس فى الواقع.
عام ١٩٠٠
فى جزيرة تداع (وداى النسيان)
كل من يدخلها ينسى كل شى عن حياتة عن واقعة هو فى سنة كام لكن كل الذى يتذكره عام١٩٠٠
يعيش احداثة بكل تفصليه
في النهايه والبدايه هو بين اختيارين
…….. . …………. . ………..
فريد خريج نظم ومعلومات يعمل فى شركة هابى كتولوجى الصيانة الكمبيوتر ولاب توب الموبايلات الجميع الاجهازة فى مصر الجديدة ش هيولبويس
هو يسكن فى المهندسين عند بويتى سنتر
كل ما يتذكر نداء حبيبه قلبي التى تزوجت من صديق عمره كمال لانه غنى يمتلك شركات ولدي
فلوس فى البنك هو يكره صنف الستات دائما يضحك على كل ست يقابلها بكلامه المعسول فى الوقت المناسب الهروب المقبول .
فى يوم اجازه شاهد برنامج( من عالم تانى)
تقدمة مذيعة البنانية لينه بشر كانت ترتدى فستان قصر شعره قصر عينه خضراء من العمليات التجميل تشبة انجليا جوليا الممثلة الامريكية المشهورة بتقدم البرنامج :-
اهلان وسهلان فيكم يااصدقاء برنامج من عالم تانى بيختك العالم وادى النسيان المدة شهر واحد عليك ترجع من العالم بحدا من هناك ساعتة راح يربح من البرنامج ٥مليون دولار.
لى عايز يشارك يتصل على الرقم لى فى شاشة اسفل التلفز.
اتصل فريد هو لا يصدق لكنها مجرد تسليه.
تم تحوير المذايعة واشتركة فى البرنامج.
بالفعل بعد اسبوع اتبعت له رسالة تم قبولك فى البرنامج راح يواصل ليك تذكرة البنان عم قريبا وهتقابل استاذ :- لبيب قاسم . العنوان.
راح العنوان وتم استقابلة وخد اجازة المدة شهر بدون مرتب جهز اوراق السافر اقبل المذيعة تم حجز له فى فندق غرفة بعد يوم من سافره البنان مدير القناة اخباره انه سوف يوضع على جهاز اله الزمن هيطلع له تاريخ عليه ان يغمض عينة وبفعل اصبح على اله الزمن.
احس بشعور الدوار اصبح فى عام١٩٠٠م

فتح عينه انا فين اية المكان ده لقى قهوة وراح جلس على مقعد هناك كان قهوجى ينظر له بستغراب هو لايرتدى بدله ولا طربوش على الراس رح يقول :- الحق يامعلم عطوه الرجل لى هناك دة شكلة مش من هنا حتى البس غريب.
قال المعلم :- شكلى افرنجى ياواد يا سلومه اعرف ميته ايه
قال بتسامة عريضة :- وجب يا معلم
رح سلومه قال بتسامة:- تطلب ايه يا حضره اللافندي
نظر له بستغراب قال بتسامة :- هو احن فين .
قال بتسامة :- احن فى قلعة المحمودية فى وادى النسيان انت منين يافندم شكلك اجنبى بتكلم عربى كويس ذين يعنى تطلب ايه
ضحك قال:- اطلب كبتشاينو.
نظر له بستغراب قال بيلكنا مضحكه :- اية لى فتشاينو دة يافندم.
ضحك وقال :- قهوة ممكن قهوة.
رح سلومة باعلى صوت :- واحد فتشانيو يعنى قهوة لى الفندى لى قاعد هناك على التربيزة لى هناك على الشمال.
سمع خبار فى الرديوى غريب الملك البريطانى الويس فويس يقوم بزيارة جلالة الملك عباس الاول .
ك يقوم بتهنئه جلالة الملك عباس بمولده على شاة.
فى قصرة يحتفل ويزوره قيادة البلاد يحضر الفنانين تحي الحفل الرقصة نورهان معا المغنى ناصر محمود الان الحفل وشرح المذيع لى كل واحد فى الحفل قعد فين وسمع كلمات الاغنيه:-
تعيش ياملك البلاد تصون بلادنا من شر الاعداء
جايين نبارك بكل قلوبنا مباروك ياملك باولى العهد
ربنا يبارك ويعيش فى عزك ياملك.
جاء سلومة يطلب فريد بطلب المشروب وسئل كام
قال سلومه:- خمس قر وش.
طلع من جيبه المحفظة مبلغ ٢٠٠جنية
مد ايديه بالفلوس ليه سلومه
مسك الفلوس بكل قرف اية دة
انا عايز خمس قروش يافندم تمن القهوة.
جاء المعلم عطوة قال بصوتة الاجش:- فى اية ياواد.
رح بيوري المعلم ٢٠٠ج اعجب المعلم بيها قال:-
تباعها بكام كمان تمن المشروب عليا
نظر فريد بستغراب فى اية يامعلم دة فلوس.
قال المعلم بضحكة كبيرة:- عشرة جنية كويس.
طلع من جيبه الوراقة بعشرة جنية عليه صورة
الملكيه مكتوب بخط طباعة ركعة عشرة جنيهات.
خد العشرة جنية ضحك بصوت عالي.
حلو اوى ٢٠٠ج ب ١٠جنية الظاهر يافريد هتعش العجب اما اروح اشترى حاجة اكلها هو مشى واقف تاكسى طلب منها مكان مطعم.
٢
ضحك السواق قال بوقار:- اية رايك يافندم فى مطعم فكتوريا الماكلات فى كمان كازيون حلو اوى
فزنتا كمان فى فندق زنيتا.
يعنى يافندم كل حاجة جنب بعضها حاجة ابهة.
عندما واصل سئل ساق التاكس عايزكام
قال وهو يضحك :- خمسين قرش بس .
طلع فريد العشرة جنية لى السواق
اعطائي السواق الباقى داخل المطعم جلس على تربيزة
جه الجرسون : تطلب اية يا سعاده البي
عندك اية يتاكل
قال اكلات غريبة .
على اذوقك.
جة الجرسون اكله غريبة عبارة عن رز بالحمة مفرمة طبق خيار وطبق شربة.
وكان يتذوق الاكل بتلذذ الدرجة انه اعجبة.
سئل الجرسون على اسمه.
جواب الجرسون:- فلحمه اكلة هولنداى.
ضحك تمام حساب قام قال فى سره ياحلوتك يا فلحمه.
(فندق العجب)
رح عند فندق زنيتا حجز غرفة المدة شهر ودافع ٢جنية سئل عن مكان البيع الملابس اشترى من محل فى شارع ابراج بجوار الفندق اشترى كام حاجة عندما داخل غرفة الفندق زاد اعجبة بكل شئ يوجد راديوى وداس على زر به سمع اغنية جميلة:-
انا مين ياقلبى جوابنى قول
اوع تخابى عليا
ياعيونى وحياة عينى
قربك بعدك عنى
على طول
بشواقنى
اليك
وحيرانى
وحياة عينك متسهرانى
اسهر اليل وتحيرنى
انامين ياقلبى جوابنى قول
اوع تخابى عليا
ياعيونى وحياة عينى
هذه الاغنية من كلمات:- بسيونى الشيخ.
وتلحن:- ناجى منصور.
وغناء المطريبة الناصعة:- عيون العيون.
٣
صحى من النوم هو لايتذكر شئ كام الساعات لى نام فيها بعد ذلك ارتدى بداله وطربوش نظر روحوا فى المرايه نزل راح كازنون فزنتا هناك كان يوجد راقص واغانى شرب مثل افلام السيما القديمة ظهرت الرقاصة نورهان كانت جميلة عينه خضراء شعره بنى طويل ترتدى فستان اسواد جزمة كعب عالى جاءت نظرت له تم الدعوة له الجلوس معي مع الوقت اصبح يحب نورهان يخرجان مع بعض كثيرا كانت تحكى له عن حياتة الماضية الدموع تحصر عينة هروبة من بلدها دمنهور سافره مصر المحروسة حبه شخص ضحك عليه اصبحت على هذا الحال النهاية المطاف راقصة ضحكت ضحكة كبيرة.
وانت.
ضحك البلد لى اناجاءت منه هى نفس بلدك .
الكان من زمان تانى عالم تانى.
ضحكت تعرف انت الواحيد لى انا خايفة تسبنى ذى لى سبونى قبل كدة.
ارتميت فى حضني
فلاش باك.
كانت الايام تمر والشهر ينتهى
طلب منه تجاى معا بدموع اسفة مش هقدار خليك معايا.
فى لحظة حس بدوخة رجع تانى من اله الزمان
هنا بكاء بحرقة عايز ارجع تانى الكان تم اخبارية
لايستطع الرجوع .
فات حوالى سنة رجع تانى الحياة شغلة الكان قلبة يشتاق لى نورهان وكان يتمانى ولو تبقاء معاه
الكان هذه هى الحياة بنقابل اشخاص نحبهم فى لحظه يصبحوا من الماضى.
………………. …………………………… …………
أَبَيْنٌ واشتياقٌ وارتياعُ؟ ..
لقد حُمِّلتَ ما لا يُستَطاعُ ..

تملّكني الهوى فأطعتُ قسراً ..
ألاَ إنّ الهوى ملِكٌ مطاعُ ..

وروَّعني الفراقُ على احتمالي..
ومَن ذا بالتفرُّق لا يُراعُ؟ ..

وليس هوى الأحبة غَير عِلقٍ..
لديَّ فلا يُعارُ ولا يُباعُ..

فَلِلعبَراتِ بَعدهمُ انحدارٌ..
وللزفَرَات إثرَهُمُ ارتفاعُ ..

نأَوْا حقاً ولا أدري أيُقضَى..
تلاقٍ؟ أو يُباح لنا اجتماعُ؟

#لإبن_الأبَّار
(النهاية)

اكمل القراءة

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
آخر الأخبار