قصة

روايه بعنوان / رحله الي الهاويه

جريدة موطني

رحله الى الهاوية
بقلم راوية ابو غدير
١
كريمان رمزى نبيل محمد تبلغ من العمر ٢٠ سنه
سفرت عن طريق بعثه تكمله تعليمها هناك.
إلى نيويورك..
في الاول والدها اعترض ازاي بنت تسافر لوحدها لكن جدها اتدخل اقنعه كانت في في غايه الفرحه ودعت عائلتها .
اول مره تحس بحريه المغامره ركبه الطائره كان يجلس على المقعد بجوارها رجل في الاربعينات من عمري لكن من يراه يعتقد انه في اواخر العشرينات…
وصف الشخصيات الرئيسيه
كريمان رمزي نبيل في اخر سنه في كليه الطب قسم عمليات متوسطه الطول شعرها طويل لون عينيها بني فاتح تعيش مع جدها والد ابوها امها متوفيه لديها اخوات من مرات والدها…
جون مورس كمويلي.. رجل اعمال خريج معلومات في جامعه لوس انجلوس..
مطلق لانه فيما بعد اعلم ان زوجته على العلاقه بشخص اخر ..
الاحداث سوف نعرفها فيما بعد…
تمر الايام والشهور دون وعي كانت تعجب ب جون ساعدها اول ما جات نيويورك وجد لها وظيفه في شركته تسكن بسكن الطلبه.
لكن احيانا تلوم نفسها انها مسلمه عربيه هو اجنبي مسيحي…
كان الاول يريد التلاعب بها هي بالنسبه له طعم جديد لكن مع مرور الوقت قلبه تعلق بها
٢
ارسل لها والدها رساله لازم ترجع
لان والدها قرر عدم استكمال دراستها
اتصلت بوالده عن طريق الانترنت علشان تعرف ايه سبب رجوعها..
بلغها ان في عريس متقدم لها رفضت تريد ان تكمل تعليمها.
كان رد والدها اذا لم توافق راح يحرمها من الميراث بالنسبه الجامعه تعليمها بره مش هيرسل فلوس ثاني
ارسل لها مع رساله فلوس الرجوع..
اللحظه دي حسيت ان الدنيا اسودت في عينيها
هو ليه بيعمل معايا كده مش انا بنته زي ما هم ولاده
كانت كريمان في حاله لا باس بها مش راح تكمل تعليمها بالنسبه للمصاريف
لاحظ جون ان كريمان طول الاجتماع سرحانه ليس الشخصيه المرحه التي التقى بها.
نادي عليها اكثر من مره ولم ترد كانت تفكر في الاقامه التي خلصت وازاي راح تجددها
بعد الاجتماع وخروج الجميع سالها سرحانه وكذا مره ينادي عليها لم ترد
اعتذرت طلبت اجازه عرضه .
دون ان يسالها وافق اعطى لها اجازه.
٣
قررت في النهايه بعد تفكير تسمع كلام والدها كتبت الاستقاله عندما علم جون اتصل بها طلب يقابلها في مكان اللي تقابله فيه قبل كده في الاول رفضت بعد الحاح منه وافقت
فى مكان قريب من ساكن الطلبه كافتريا سئله لى استقلتي حولت تقاوم دموعه لكن دون واع باكيت مثل الاطفال أخبرته راح تسافر علشان ما ينفعش تعيش هنا خصوصا والدها رفض يبعت لها فلوس ورفض كمان تكمل تعليمها والاقامه هتخلص..
نظر لها قال بتسامه..
ما تشغليش بالك انا متكفل بكل حاجه وراح اجدد لك الاقامه متكفل بكل مصاريفك بس متسافريش انا ما اقدرش اعيش من غيرك
بابتسامه اسفه سلام .
ماسكها من ايديها استني
ابتسامه شكر
قامت علشان تمشي قام وضع ايده على ضهره استنى
دقات قلبها تتزايد لفت له نظرت في عينيه سرحت .
دموع دون وعي ارتمت في حضنه.
هو بتسامه..
انا جنبك صدقيني كريمان..
شعرت بالخجل توتر
بعدت عني مسحت دموعها اسفه…
جريت من امامي كريمان وقفت تاكسي
ركب عربيتى راح وراها..
كانت طول الطريق تبكي..
وقفت التاكسي نزلت دفعت له الاجره..
نزل من عربيتي قبل دخوله سكن الطلبه مسكها من كتفه لا تهرب مني..
نظرت له بدموع..
انا مسلمه عربية فاهم..
ايه مشكلتك
مشكلتي حرام
ممكن بقى تبعد خلاص قررت اسافر..
نظر في عينيها..
قبل ما تسافري عايزه اودعك ممكن..
بدموع
ماشي
السفر مش دلوقتي لسه بعد يومين..
ايه مشكله…
ايه رايك نتقابل بكره في نفس المكان.
ابتسمت تمام.
كان جون يشتعل بداخله لا يريدها تغادر حبها بجنون
اتفق مع الجرسون وضع ماده مخدره في المشروب الخاص بها اعطى له مبلغ مالي..
كانت كريمان تفكر لماذا تثق بي وافقت تقابله اقنعت نفسها المكان قريب من سكن الطلبه..
ابتسامه تشربي ايه..
طلبت عصير ليمون اما هو طلب قهوه نظر لها
تعرفي كريمان انا ممكن ادخل اسلام علشانك انا بحبك هنتجوز رغم اني انا مؤمن بديني..
ابتسمت بدموع ..
اسفه لازم اقوم..
طب اشربي الليمون الاول
بعد ما شربت الليمون حست بدوار شالها وضعها بالعربيه بمساعدة الجرسون..
وصل شقته وضعها على السرير انت ليا يا كريمان مش لغيري
فلاش باك..
٣
فتحت عينيها ما زالت تشعر بدوار نظره حولها في الغرفه دموع انا فين..
لقيته خارج من الحمام وضع على وسطي منشفه..
صباح الخير يا قلبي
شالت الغطاء من عليها في خوف بدموع ايه اللي جابني هنا جون.
قرب منها بابتسامه لمس شعره نسيتي يا حبي…
بدموع مستحيل انا مسلمه ..
قامت بالغطاء قعدت على الاراض وضعت يدها على وجه.
قرب منها أية المستحيل انا لسه عايز اتجوزك ..
رفعت راسها هدومي عايزة امشي ممكن تواصلني..
في حاله استغراب من رد فعلها حاضر..
ارتديت ملابسه هو ارتد ملابسه .
٤

ركبت العربيه وتنظر من زجاجة والدموع تنازل من عينها كأنه طفله صغيرى..
وقف العربية ركن على جنب مسك ايدها كريمان ردى عليا لى ساكته
وصلني بعد اذنك ..
وصله عندما وصلت الساكن دخلت غرفته قفلته نظرت لى روحه فى المرايا بدموع كسرت المرايا بيديه اتجرحت مسكه جزء من المرايا المكسور نحرت بي رقبتها دون وعي ضحكت هى تلفظ انفسة الاخيره ..
عندما تم اكتشف الجريمه كانت محور فى كل الأخبار عندما علم جون جرى لى مستشفي كتب الدكتور انها هى لى قتلت روحه وكتب ايضا انها فقدة العذريه
كانت قبل الوفاه بيوم على علاقة بشخص ماء..
تم دفنه فى مدافن هناك ..
تمر الأيام والشهور يقف جون على قبره..
يبكي بحرقه عندما يتذكره ..

…. …….. ……… .
يــا حبيبي طــال ليلي وانتظــــــاري *** عد سريعاً أين حبي واختيــاري ؟
ويــح قلبــي ضاع عمري يـا أنيسي *** قــف لأجلي جـد صعب انكسـاري
كم أعــاني نزف جــرح من هـيـامي *** مستحيل ألَّا تـــــأتي باحتضـــاري
سحَّ دمِّــي بعد دمعـــي يــــا وتينــي *** عــد إليَّ ردَّ روحــــي واعتبــاري
كم سهــرنا في ضفــــاف زاهيــــات *** كـم مشينا كـم لهــونا بالعصــاري
بعد يــوم البين زادت نـــار عشقــي *** فلتدعني يا فــــؤادي بانصهـــاري
لا تلمني فـي وصــــالي أنــت أدرى *** أنت من اختـار ينـأى من جـواري
كنت فيضـاً من حنيـن كنت روحــي *** كنت حبَّــاً يا رفيقــــي وافتخـاري
دون شمسي دون نوري في ظلامي *** هكذا تاهــت نجــومي في مــداري
فــــكَّ قيـــدي أو تعالـــى للأمـــاني *** ننثر الحـــب عطـــــراً في مجاري
لا تــدعني في لهيبــي بين خـــوفي *** لا تذرني في حصاري واعتصاري
أنت من فجَّـــرت ودَّاً فـي وريــدي *** أنت من أشعلت نجوى في قـراري
يــا فتــاتي أنت حلمي ‘ ذكريـــاتي *** يــا حيــاتي أنت نبعي وازدهـــاري
إن تسلني مذ متى قد همت عشفاً ؟ *** مــذ خلقنا همــت شـــوقاً لا أداري
بقلمي الشاعر / محمد منصور
النهاية

اكمل القراءة

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى
آخر الأخبار