الهجرة في حقيقتها
د. محمد توفيق ممدوح الرفاعي
ماذا تعني الهجرة هل هي مجرد ذكرى تتكرر في كل عام نحتفل بها أم هي ملحمة حقيقية خالدة في نفوس المسلمين قاطبة وحتى في اعماق الكثير من العالم كافة، ففي هذه الذكرى تتوق النفوس لذكراها وتنتعش فيها الأرواح وتتجدد العزائم فيها، وهي التي تدل على روح العزيمة والتضحية والنبل والصحبة الحقة ممن كانوا حول صاحبها وإيثار من حمل الراية الذي لم يكن إلا من المصطفين الذين إصطفاهم الله تعالى فجاهد عليه افضل الصلاة والسلام بكل ما ملك بالروح والنفس والجسد والقول ليصل بهذه الرسالة إلى مستقرها ومستودعها، وكان كل من خطط ونفذ وتكاتف من صحبه مثالا للتضحية والفداء والتفاني والحب الصادق للصادق الأمين، فكانت هذه الهجرة انطلاقة تاريخية فزة لا يستهان بها وتحد لكل قوى الشر العاتية ووثبة فوق الزمن تم فيها وضع اللبنة الأولى التي كانت حجر الأساس لبناء تلك الدولة العصرية جديدة المتمثلة بروحانية خاصة دخلت التاريخ من اوسع ابوابه لتكون المنارة الخقيقة لتنشر كلمة الحق وروح السلام وبناء حضارة تاريخية أممية جديدة رضخت لها أعتى الامبراطوريات، فحملت مشاعل النور لتنير دروب الظلمة التي سادت العالم وتعيد للإنسان إنسانيته وحريته وحقه بالحياة بحرية وكرامة وتنقذه من براثن الجهل والعبودية وعبادة البشر والحجر فخاطبت فيه العقل والقلب معا فكانت منارة العلم والهدى التي اضاءت الفكر ليعطي للبشرية حقها ودورها في البناء والعطاء، وبالرغم من عصور الظلمة التي اعقبتها بعد ردح طويل من الزمن تركت حضارة لا يستهان بها وتركت آثارا خالدة على مر العصور حيث ساوت بين الناس كافة في الزمان والمكان عادت وحلت عصور ظلام جديدة حاولت طمس معالم هذه الحضارة ليحل الظلام وليعود الجهل متمثلا بجاهلية جديدة فاقت جاهلية ما قبل نشر الرسالة الحضارية للإسلام وعمدت إلى التعتيم على مناقبها ومناقب صاحبها بل وباضافات فاقت التصور العقلي من خرافات وبدع وابتكار شتى فنون الصراع والإقتتال والتشرد والتشرذم من الداخل والخارج ولكن النار لا تخبو ابدا فهناك دائما جذوة تبقى مشتعلة تحت الرماد فلابد من يأتي ليخرج تلك الجذوة لتعود تشعل مشاعل النور والشمس أيضا لا تستر بساترة مهما تكاثفت الغيوم فلابد من أن تهب رياح التغيير وتبدد هذه السحب لتضيء على الكون من جديد، ولذلك تمر الذكرى إثر الذكرى وفي كل ذكرى نتستذكر صاحبها وصاحب حضارتها ورسالتها ولكن ينقصنا أن نعود لحمل ما
تركه أمانة لدينا وهي رسالته السامية رسالة الحضارة والسلام وأن نكون رسل له نعطي الشعوب معنى المحبة والسلام والتسامح وإعادة جسور التواصل المبني على المحبة الإنسانية والعدالة الإجتماعية وحرية الرأي والتعبير ونعيد بناء مجد حضارة الإنسان المبنية على العقل والمنطق والعلم وعلى صفاء ونقاء القلوب لنتغلب ثانية على عبادة الأوثان
الجديدة بشرا كانت أم حجرا.
د. محمد توفيق ممدوح الرفاعي
Immigration in reality
Dr.. Muhammad Tawfiq Mamdouh Al-Rifai
What does migration mean? Is it an abstract memory that is repeated every year that we celebrate, or is it a true epic that is immortal in the souls of all Muslims and even in the depths of much of the entire world? On this anniversary, souls yearn for its memory, spirits are revived, and resolves are renewed in it, and it is what indicates the spirit of determination and sacrifice. And the nobility and true companionship of those who were around its owner, and the selflessness of the one who carried the banner, who was only one of the chosen ones chosen by God Almighty, so the best of God’s prayers and peace be upon him struggled with everything he had in spirit, soul, body, and word to reach this message to its place and warehouse, and everyone who planned, executed, and joined hands among his companions was an example of sacrifice. And redemption, devotion, and sincere love for the honest and trustworthy. This migration was a historical beginning, a breakthrough that cannot be underestimated, a challenge to all the powerful forces of evil, and a leap over time in which the first brick was laid, which was the foundation stone for building that new modern state represented by a special spirituality that entered history from its widest doors to be the bright beacon to spread. The word of truth, the spirit of peace, and the building of a new international historical civilization to which the most powerful empires yielded, so they carried torches of light to illuminate the paths of darkness that prevailed in the world, and restored to man his humanity, freedom, and right to live freely and with dignity, and saved him from the clutches of ignorance, slavery, and the worship of humans and stones, so it spoke to the mind and heart together, so it was the beacon of knowledge and guidance that lit Thought is to give humanity its right and role in building and giving, and despite the dark ages that followed after a long period of time, it left a civilization that is not insignificant and left immortal traces throughout the ages, as it equated all people in time and space. They returned and new dark ages came that tried to obliterate the features of this civilization to come. Darkness and ignorance will return, represented by a new ignorance that surpassed the ignorance before the spread of the civilizational message of Islam and sought to obscure its virtues and the virtues of its owner, and even with additions that exceeded rational imagination, such as myths, heresies, and the innovation of various arts of conflict, fighting, displacement, and fragmentation from inside and outside, but the fire never fades, there is always an ember that remains burning underneath. The ashes must come and take out that embers so that they may once again ignite the torches of light. The sun also does not cover itself with a curtain, no matter how thick the clouds are. The winds of change must blow and dissipate these clouds to illuminate the universe again. Therefore, memory passes after memory, and in every memory we remember its owner and the owner of its civilization and message, but we lack that We come back to carry something
His legacy is a trust for us, and it is his sublime message, the message of civilization and peace, and that we should be his messengers, giving people the meaning of love, peace, and tolerance, and restoring bridges of communication based on human love, social justice, and freedom of opinion and expression, and rebuilding the glory of human civilization built on reason, logic, and science, and on the serenity and purity of hearts, so that we may once again overcome idolatry.
New whether human or stone.
Dr.. Muhammad Tawfiq Mamdouh Al-Rifai