قصة

القصة دي مستوحاة من احداث حقيقة حدث بالفعل

جريده موطني

بقلم / محمد عماد حمدي 

15/8/2023القصة دي مستوحاة من احداث حقيقة حدث بالفعل

القصة دي مستوحاة من احداث حقيقة حدث بالفعل

في البداية هنقول نصيحة ولك الحرية تقبل النصايح او ما تقبلهاش

احنا مش عايشين في العالم لوحدنا خالص. في حاجات كتير عايشه ما بينا واطياف وارواح. وكائنات اخرى

انت وانا عارفينهم. بيشوفوك كويس ومتابعينك كويس ومركزين معك. ولكن انت ما بتشوفهمش الا في حالات قليلة جدا.

ما علينا

اخر نصيحة من النصايح اللي بقولها لك او اخر معلومة يعني لا تثق في اي حد. خليك حذر دايما من اي حد حواليك.

احيانا الضرر والاذى بيكون من ناس غير متوقعة تماما

نبتدي الكلام. انا اسمي الشيخ فااااضل . مش شيخ بمعنى شيخ علشان بس ما ادعيش حاجة حرام. هم لقبوني بكده في

القرية بتاعتنا. وساعات يسموني البرك ة

لانا شيخ ولا انا دجال ولا مش عاوز انا مزيج من كل دول. راجل عادي بحاول بحاول يعني اكون متدين نوعا ما ولكن

مش بالشكل اللي انت ممكن تتخيل ه

سني اربعين سنة عايش في قرية صغيرة مع عيلتي اللي بتتكون من زوجتي واولادي الاتنين احمد وحسن. احمد اكبر

ولادي في اولى ثانوي حسن آآ اصغر من احمد بسنتين آآ في اعدادي

وما تستغربش لو قلت لك ان آآ ان آآ حسن هو اللي بعتمد عليه آآ بعد ربنا سبحانه وتعالى في شغلي. حكايتي بدأت ان انا

في يوم كانت الساعة حوالي 12 بعد نص الليل وصحيت على صوت رزع على الباب بتاع

وسريع جدا فتحت الباب لقيت بنتين. واحدة منهم من اهل البلد عارفها. والتانية اول مرة اشوفها. من وشها عرفت اللي

بتعاني منه. وشها اصفر عينيها جاحزة. جلدها مكرمش وعمالة تبص في كل حتة وعينيها بتلف حواليها

عمالة تبص في كل مكان. تايهة. ما بين الوعي وما بين فقد الوع ي

ودخلنا الاوضة الخاصة بتاعتي واللي بستعملها دايما في الحاجات دي ومجرد ما قعدنا البنت اللي هي تعبانة دي

البنت : قالت لي انا مش قادرة اتحمل يا شيخ ما بقدرش اقرب له. مش قادرة ابص في خلقته. وانهارت وب دأت تعيط

الشيخ : قلت لها لازم تثقي ان ربنا موجود وزي ما في داء في دواء. خلي ايمانك قوي يا بنتي وارمي كل حمولك على

اللي خلقك.

قالت له موضوع ما هي قالت لي الموضوع ما ميت ما حدش يتحمل ه

انا ما بعرفش انام اللي بشوفه. انا مش عارف اقولها لك ازاي.

الشيخ : بصيت وقلت لها ممكن تركزي في عين ي

من الحاجات اللي انا اتعلمتها ان في نوع من التخاطر او نوع من قراءة الافكار عن طريق تسخير الجلد

جدا وبدأت احهس اخبروني ماذا بها? بحق كل ما لدينا وما لديكم وما علينا. وما عليكم

اخبروني. ماذا بها? ظهر قدامي مشهد بالظبط. شفت كائن شكله مفزع جدا. رابط البنت المسكينة اللي عيانة دي بسلسلة

آآ كبيرة وهي عمالة تصرخ وتتألم وتتوجع. كأنها بتستغيث

حالة كده من من الفقدان هو مش فقدان وعي هو تركيز فبدخل في الحالة دي وبرجع تاني رجعت للحالة الطبيعية

واستعنت بالله من الشيطان الرجيم وقلت لها عاوز اسمع منك الحكاية من الاو ل

عشان واضح اا ان الموضوع يعني كبير وان شاء الله يا بنتي ربنا يقدرنا ونحلو. فالبنت اللي معاها قالتلها متقلقيش انا

قلتلك البركة هو اللي هيحلها.

بدات البنت تحكي : انا اسمي هاجر عندي 28 سن ة

ابويا مزارع بسيط ووالدتي متوفاه من عشر سنين. من حوالي ست سنين والدي اتجوز ست عزه. وعزه لها بنت اسمها

نجوى من جوزها الاولاني واصغر مني ف السن كلنا عايشين ف القرية جتب قرية الشيخ

الايام كانت بتمر كلها زي بعض مفيش جديد بيحصل عمالة اكبر وعمالة اسمع بوداني دي عنست عنست اي وانا عندي

28 سنة !!

حتى لو قبلها عادي ولو بعدها عادى كنت بفضل قاعدة ف اوضتي واقعد ف الضلمة واعيط واعيط من كلام الناس وكلام

مرات ابويا اللي بتفضل بنتها عليا وبتكهرني

وف يوم كنت قاعدة ف اوضتي دخلت عليا مرات ابويا

قالتي خلاص خلاص هنخلص من همك ف عريس جاي ياخدك

طلعت لما قالولي اطلعي اديلو مشروب وانا متوقعة اشوف حد كبير ف السن او حد وراة مصيبة بس مش هكدب عليك

العريس كان شكلو محترم وابن ناس قدملتو المشروب وقعدت معاة شوية ورجعت الاوضه

حصل قبول الحمد الله وبعد اسابيع تمت الخطوبه واتخطبت للايمن وعرفت مع الوقت انو مش من القرية وانو شافني

ف ف رح بالصدفة وفضل يسال عليا زي ما بيحصل ف الحجات دي ما حضرتك عارف

بعد 5 شهور علي الخطوبة وخلال الفترة دي عرفت انو مقطوع من شجرة وبيشتغل ف مصنع ف القرية

الشيخ : قولتها تمام مفيش حاجة غريبة

قالتي دا مش دا الغريب الغريب ان مرات ابويا اضايقت وفضلت تقول بنتى اولي بالعريس دا انت متخيل انها قالت دا ف

وشي اكتر من مرة

الشيخ : وبعدين حصل اي ؟

وبعدين يا شيخ الجوازة تمت اجرلي بيت ف القرية عندنا وقالي نبقي قريبين من والدك بما اني مليش قرايب لكن

الشيخ : لكن اي يا بنتي

مش عارفة اقولك اي

الشيخ : يا بنتي اتكلمي

البنت : ايمن كان كل ما يقرب مني كان بيحصل حاجة غريبة كنت بحس اني انا مخنوقة مش عارفة اخد نفسي ومش

طايقة يقرب مني كان بالنسبالي عامل زي القرد لما يقرب بحس ان ف نار بتقرب مني لدرجة انو ف مره قالي استعيدي

بالله من الشيطان الرجيم فضلت استعيذ بالله من الشيطان لحد ما فجاة اغمي عليا

كل مرة كان بيحاول كان بيقرب مني كنت بحس ان جسمي بيتشل زي ميكون جسمي بيتربط ويتكتف

صبر عليا لدرجة انو بدا ينام ف قوضة تانية وفي يوم ومن بعد بالمناسبة من بعد ما بدا ينام ف اوضة تانية حياتي

اتحسنت وبدات اقول ان شاء الله اللي جاي احسن لحد ما يوم صحيت من النوم لقيت حاجة معرفش اقولك قرود ولا

اجسام صغيره جسمها مليان شعر كلهم كانو علي جنبي الشمال وعلي راسهم قرون صغيره جدا عايزة اصوت مش قادرة

عايزة انادي علية مش عارفة لكني صرخت بصوت عالي هما جريو اول ما صرخت واختنفو ولقيت ايمن بيفتح الباب

لكن شكلو كان متغير كان نفس القرون اللي كانت عند القرود كانت عندو لكنها اكبر جية يقرب مني صرخت وقولتو اطلع

برا اخرج برا انت زيهم شيطان

الشيخ : قولتها يا بنتي انتي مش حكيتي حاجة لابوكي

البنت : قالتي كنت بخاف اقولو مش عايزة احملو همي كفايا همي قبل الجواز وكفايا علية لحد كدا صدقني كنت ببقي

عايشة ف جحيم كل دقيقة ف ناس قالولي انت معمول ك عمل او معمولة حاجة اسمها الربط ودي حجات بتتعمل عشان القصة دي مستوحاة من احداث حقيقة حدث بالفعل

تفرق بين المتجوزين عشان كدا وصفولي اني انا اجيلك انا بموت ارحمني القصة دي مستوحاة من احداث حقيقة حدث بالفعل

في تفاصيل تانية محرجة اني اقولها……….

#نهايه_الحلقة_الاولي

#رعب

#قصص_رعب القصة دي مستوحاة من احداث حقيقة حدث بالفعل

اكمل القراءة

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
آخر الأخبار