قصة

 تشرب قهوة

جريده موطني

بقلم راوية ابوغدير

تشرب قهوة

 تشرب قهوة          ١

هى رواية اكتبه بهدف الكوميديا ليس لها علاقه بالسياسه .

عم عزيز رجل يبيع القهوه فى الشارع ليس له مكان محدد .

فى شارع الملك فيصل.

يقف بعربيته ينزل منها حاجاته ويقف فى ركن بجوار محل ملابس اطفال( kids kind)

صوته روعه يغنى وينادى على القهوة.

انا ابيع القهوة ياسادة

لى قلبي اتعذب بزيادة

فى هواء الايام

رسم رسمه امل

فى لحظه الرسمه

أصبحت سرداب

انا ابيع القهوة ياسادة

لى قلبى اتعذب بزيادة

والناس حولى لى يطلب قهوة ولى يقف يسمع وخلص

وبعدها الناس مشيت قعد بجواره شاب طلب فنجان قهوة ولع سجارة ومد ايدو بواحده نظر له تعفر.

ضحك لا شكرا.

قال الشاب :-

شغله القهوه بتكسب .

ضحك بتسال ليه .

ضحك محسوبك خريج تجاره .

ضحك يا ابني الشركات كتيرة عايزة محاسبين.

ضحك الشاب وقال بحزن :-

محسوبك خريج ٢٠٠٢ بتقدير جيد جدا واحن فى سنه ٢٠٢٥ م ولسه ما اتجوزتش .

ضحك يابنى الدنيا امل.

قال هو يرمي السيجارة تحت الجزمه ويدس عليها :-

امل الله يرحمها كانت ست كويسه بنت ناس سلام.

واخر النهار لما حاجته ركب عربيته وروح دخل شقته نظر إلى الوحه متعلقة الفتاة شعرها طويل عينه خضراء ترتدي قميص قروهت بنطلون جينز.

قال بدموع :-

.. عارفه يانور قد أية انا فى عذاب من غيرك اناعارف

أن دى قدر ومكتوب .

مسح دموعه ..

دخل غرفته وغيار ملابسه وارتدى البجامة ونام.

.. حلم..

فى حديقة جميلة ونور ترتدي فستان ابيض على رأسها تاج ورسمه عيونه بكحل وروچ خفيف روز .

معاه عود .

أمامه شاب وسيم طويل لون عينه زراقاء يشبه حسين فهمى وهو صغير يرتدى قميص أبيض وبنطلون رصاص وفى يدها ساعة سوداء.

جلس بجواره على المقعد الخشبى وابتسم :-

اذيك يانور.

ضحكت قالت :- بنچور عزيز.

الجو حلو انهاردة .

ضحكت .

تعريف انهاردة بابى جاب لى عريس حكمدار .

هو نظر له بحزن قال :-

الدرجه دى هو عجبك.

قالت بتسامه :- عجابنى الوكان عجابنى كنت وافقت لكن ياعزيز ياعزيزى انت مش واخد بالك قد أية انا بضحى علشانك .

ضحك ومسك كف أيدها وقبله :-

وانت عارفة قد أية انا بحبك هه سمعنى الاغنية الجديدة لى هتغنية فى اوبراچ.

هتغنى معايا.

ضحك اة.

مسكت العود .

وبدأت.

… قول بحبك ياحبيبى

وانا راح اكتب لك لحن

تغريدى

هو .

لوحبك ياحبيبى نار

انا قلبي مية

هى .

وانت بجد حبيبى

تعالى اوع طول الغياب

هو .

حبك عذاب ونار

قربك غايتي ودواية

نظرت له بدموع كلام الاغنية حلو بس انت مصدقاء

ضحك قصدك أية.

قامت مش مهم متخد تش فى بالك.

نظرت لى ساعة يدها يلا.

وظهر شخص على عينه قناع مع عصا قال بتسامه:-

اهلا وسهلا اعرفكم بنفسي انا اروع .

هما الاتنين بستغرب نعم.

شل القبعة من على راس قال بتسامه:-

اسحب انت وهى ولا هيطلع من حظكم انتم الاتنين من نصبكم.

مدو ايدهم هما اتنين هو طلع فنجان قهوه هى طلعت

قلم.

هما الاتنين ضحكوا.

أية دى.

هنا قال :-

فنجانك غريب الالوان على حسب طعمة تمام أما القلم

هو طريقك سكتك تحذيري.

هى مش فاهمه.

اختفئ .

هو صحى من النوم والدموع تنزل من عيوني .

فنجانك قهوة وقلم.

دخل الحمام اخد دش واتوضاء وصلى وحضر الافطار المعتاد كوب الشاى السادة طبق الجبنية والعيش والزيتون والعسل الاسود.

وبعد الإفطار خرج اليوم المعتاد قابل جارتي فواتح

سيدة تخينة دمه خفيف ارملة له ابن واحد ومتجوز وسافر برة.

هى بتسامه :-

كويس أن قابلتك قبل ماتمشى.

هو بتسامه وينظر فى ساعه يدها:-

الزام امشى ضرورى.

قالت بتسامه:-

تعرف انهاردة الرجل الحرامى عويذ يبع لية كيلو القوطة ١٠ج.

سبية ومشى .

وركب عربيته وقف على كورنيش النيل فى المعادى

على الناحية التانية محلات ملابس اطفال pargo5Jeans

وجروبنا ستور فرع المعادي؛ ومطعم الشبراوي

ومطعم اولاد رجب . وعصائر كارميل ومحل ايس كريم الشوكولاته وفنليا isecram

بدء يغني وينادى على القهوة

انا ابيع القهوة ياسادة

لى قلبى اتعذب بزيادة

فى هواء الايام

رسم رسمه امل

في لحظه الرسمه

أصبحت سرداب

أناابيع القهوة ياسادة

لى قلبى اتعذب بزيادة

أكتب مواويل

العشق لى قلبى

 

انقسم وحب والحب

قدر ومكتوب

واتلم الناس ذى المعتاد لى يشرب ويسمع وخلاص

وبعد شوية جاءت ست عجوزة طلبت فنجان قهوه

كانت تبكى ترتدى چيبة بنى وقميص ازراق

وشبشب خروج اخضر وطرحه اوفويت.

سئله.

ضحكت بدموع :-

ولى بتسأل .

ضحك :-

حضرتك شايفك بتبكى.

ضحكت .

تعريف أن انا كنت زمان معروفة والكل كان يتمنى الرضا ارضى.

ضحك .

وكنتى بشتغلى أية.

ضحكت .

راقصة متعرفنش.

ضحك الااسف مش واخد بالى.

قالت بتسامه:-

عمرك سمعت عن ليلى الحفناوي اشهر رقصة.

هنا ضحك وسرح.

فى اوبرچ على المسرح تظهر سيدة فى العشرينات تريدى بدله رقص وعلى رأسه شمعدان وبعد ما خلصت الفقرة بداءت الفقرة التانية لى هو ونور.

الكن الناس فى زعق عايزين ليلى.

فى الوقت الحالى.

فكرة ليلة اوبراچ .

ضحكت انت كونت موجود هناك.

ضحك فكرة الشاب والبنت لى كان غنوا والناس تصرخ عايزين ليلى.

ضحكت ايوة.

انت عزيز صح كنت معجبة بيك الكن انت الااسف قلبك متعلق بية هى فين.

ضحك بدموع اخر مره شوفته فيها الم اتخنقت معايا

وانا معاك نظر له.

هى بدموع عارفة انا السبب.

بس انت عارف أبوه كان ايدى طيلة وانا كنت خائفة.

ضحك خلاص زمان وانتهاء انت عامله أية.

ضحكت أصبحت جده.

ضحك كويس.

وفين اولادك واحفادك.

ضحكت كل واحد مشغول بحياتي.

وانت.

ضحك انا ياستى لسه بدوار على لى ضع منى وقلبى

الااسف الشديد لسه مش عارف لى هو كدة.

بدموع اسفه انا السبب.

ضحك ومسح دموعه.

وشباب مشية بتضحك جدى عيب كدة .

ضحكت إلزام امشى سلام ومددت أيدها بتمن القهوة ورفض .

ومشيت وركبت عربيتها كان فيها السواق.

٢

هو لم حاجاته مثل المعتاد وروح بيتى وقابل جارته.

لكن استئذان منها ودخل شقته .

وقف أمام الصورة لى ياقلبي .

دخل الحمام واخد دش واتوضاء وصلى ونام.

نام ونفس الحلم يتكرر صحي من النوم البس وفطر الفطار المعتاد وركب عربيته وقف فى وسط البلد

فى ميدان رمسيس عند كوبري ٦ اكتوبر.

وبدء يغني .

انا بيع القهوة ياسادة

لى قلبى اتعذب بزيادة

فى هواء الأيام

 

رسم رسمه امل

وفى لحظه الرسمه

أصبحت سرداب

انا بيع القهوة ياسادة

لى قلبى اتعذب بزيادة

اكتب مواويل

لى العشق لى قلبى

انقسم وحب والحب

قدر ومكتوب

قلب فى انتظار الحبيب

والحبيب قلبي مع غيرى

يشتاق لى غيري

انا ابيع القهوة ياسادة

لى قلبى اتعذب بزيادة

وطبعاً ذى كل يوم ناس تشرب قهوة وناس تسمع وخلاص .

كان فى رجل فى الاربعين من عمره يرتدي بدلة من نوع الغالي ويشرب سجائر من النوع الغالي كان مع علبة منظره مش مصرية.

قال الرجل بتسامة :- ملاحظ انك من الصبح من ساعة ما جاءت وانت بترقبني .

ضحك عزيز :-

اصل حضرتك بيان عليك من الناس المهمة منظرك يعني يقول كدة.

ضحك وهو ينظر إلى ساعة يدها :-

تعرف الساعة لى فى يدي برند G-Shock كل غالي.

ضحك يعني حضرتك من الناس المهمة ومعاك ماشاء الله فلوس يعني تقدر تدخل احسن كافية فيكي يامصر.

ضحك بدموع تعرف رغم الفلوس لى عندي بس مش سعيد لما سمعتك حسيت بحاجة غريبة كان قلبي يشدني الذكريات الناس كانت وافية وبعدت عنهم

وجريت وراء الناس علشان مصلحتى وطمعي .

حضرتك بتشغيل اية.

حضرتك مش عارفني.

ضحك الااسف لا.

طب مش بتشبه عليا.

لا.

انا يا استاذي صحاب اكبر شركات عربيات DOP cares تسمع عنها.

الااسف لا.

ضحك كل حاجه لا .

ضحك انا اسف لوكنت اتكلمت معاك ودخلت فى مليش فى.

ولا يهمك الناس تحسدني اه لو تعرف اد أية انا موجع

مراتى رفعت عليها قضية خلع بعد مستولت على عجمة كويسة من فلوسي واتجوزت صحبى عشرت عمري وهربت معا .

عندك اولاد .

ايوة من مراتي الاولانيه سبتها علشان خاطره .

شوفت اد انا واطي سبت الأصلية وجريت وراء الفلصو .

مد ايد فى جيب البدلة.

ونظر لى ساعة لى فى ايدى وخلعه الااسف نسيت المحفظه .

ضحك انا عزمك على القهوة.

شكرا .

فى اخر النهار فى معياد المعتاد شل الحاجه فى العربية وروح واول لم دخل البيت سمع صوت قراءن

من شقة جارتة الست فواتح داخل كدة إلقاء ناس كتير سأل عن الست فواتح قرب رجل فى الاربعين

هو يمسح دموعى الست فواتح تعيش انت الاستاذ

عزيز مش كدة.

ايوة.

قبل ما تتوفى قالت إبلاغك حاجه .

هو بدموع امتى حصل الوفاه.

انهاردة الصبح كنت عندها اصل انا إخوة التوام.

ودق فى ملامحة الحظ الشبة لى بينهم.

اسف مخدتش بالى.

قال وهو يمسح دموعه:-

قالت لى حضرتك أية.

قال يمسح دموعى بمنديل :-

قالت الحلم ابحث عني .

هو بستغرب مش فاهم .

هى قالت الحلم القلم القهوة نور .

هو اية.

بس هو دة لى تقال وكانت وصتني إبلاغك.

خرج وهو فى حالة ازدهار اذي.

ودخل شقته ونظر لى صورة نور معقول تقصد أية

واذي عرفت بحلم.

واتوضاء وصلى ونام منغير عشاء ونفس الحلم يتكرر

وظهرت فواتح مع نور وهى تضحك .

هو فواتح انت عيشة.

ضحكت.

ظهر الرجل المقنع قال :-

اهلا وغني انت ابيع القهوة ياسادة.

وشد نور واختفاء.

صرخ نور.

فواتح بدموع .

القلم القهوة نور السر المضمون ابحث عن نور.

صحى من النوم مفزوع على صوت ادن الفجر وكان يعرق بدموع نور .

وصرخ يارب.

وارتدي ملابسة مثل المعتاد وخرج وركب العربية واتجاه إلى مدائن الملك صالح وقف هناك على الكورنيش وبدء يغني..

انا ابيع القهوة ياسادة

لى قلبي اتعذب بزيادة

فى هواء الأيام رسم رسمه امل

وفى لحظه الرسمه

أصبحت سرداب

انا بيع القهوة ياسادة

لى قلبي اتعذب بزيادة

اكتب موايل

العشق فى قلبي

انقسم حب والحب

قدر ومكتوب

وقلب فى انتظار الحبيب

والحبيب قلبي مع غيرى

انا ابيع القهوة ياسادة

لى قلبي اتعذب بزيادة

وهنا نزلت سيدة من العربية قالت بدموع الفرح:-

عزيز .

هو فى استغراب حضرتك تعرفني.

قالت بدموع :- انت مش عارفني .

هو بتسامة :- اسف لا.

كانت سيدة فى السبعينيات تمشي ومعاه عجاز سمينة ترتدي فستان خروج عادي مقفول .

قالت بدموع:- فكر اوبرچ فكر نور العود.

هو بدموع عدم تصديق واستغرب فى سري دى نور

معقولة .

ضحكت قالت :-

مستغرب لى هى دى السنين.

مسك ايده تعالى قعد انتي كنت فين يانور.

ضحكت هى تدمع للاسف ياعزيز أحله سنين عمرنا ضعت بسبب شخص كل لى همه المظاهر.

هوبدموع .

تعرفي أن مجوزتش لحد دلوقتى.

هى لى ياعزيز اوع تكون فكر هفضل شباب على طول .

ضحك عارف ياحبيبتي أن معرفتكش فى الاول العتب على النظر شايفة النضارة لى كعب كوبية.

ضحكت تعرف أن ابوي غصب عليا اتجوز مراد وهددتني لو كلمتك هيقتلك .

حط أيدى على فمه مش عايز اسمع المهم انهاردة تجوازني.

ضحكت انا جدة بعد العمر دى كله.

ضحك وأية لى مشكله .

اتجوزها

النهاية.

….. هل الحب يعرف سن نحن نسير على درب الحياة

نكتب مشاعرنا على جدرانه فيقرأ المارة خربشات من يتهم بجنون ومن يرفع شعار الأمل..

اكمل القراءة

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى
آخر الأخبار