قصة

لعبةجوجا

جريده موطني

لعبةجوجا

لعبةجوجا             ١

لا أحد يعرف لعبه جوجا هي عباره عن صندوق مقفول بداخله حروف ارقام الغاز غريبه يجب اختيار الزمن كي تعيش به عليك الاستمرار لمده اسبوع او الهروب او الموت..

انا قررت اختيار سنه 1923 ميلاديا

يجب علي اثناء الجوله في هذا الزمان الارتباط بين شخصين حروف نون وفاء يعني باختصار نهايه سعيده..

ضحكت النهايه بيد الله لطفك يا رب..

لقيت روحي على قهوه في السيده زينب.

متعلق في القهوه صوره الزعيم الراحل سعد زغلول

يوجد راديو من التراث القديم يجلس امامي رجل في سني تقريبا اتكلم شويه عن الوطنيه و سعد حبيبه قلبه فايزه ازاي ابوها رفض يجوزها ليه هنا انتبه انت اسمك ايه ضحك نور..

اوبس فهمت بدايه اللعبه.

٢

الفصل الاول:-

كان يوجد بائع متجول يحمل جرائد ينادي على جريده الدستور اهرامات الجيزه فضيان النيل الملك فؤاد ملك مصر صوره على مجله تايمز الانجليزيه..

الانجليز بطلب استقالة الوفد والحكومة مويدة الملك فؤاد الاول بتوالى امر جريدة

ونادى على بتاع الجرائدوطلع مليم

واشترى الجرانيل

هنا قولت فى سرى الو مليم دة على زمانى احتمال كنت خدة علقة موت،

قال نور:- الانجليز عايزة اية من مصركفاية الظلم لى احنا فى كمان عايزين سعد يستقال من رئيسة الوفد مش كفاية نفى برة البلاد٠

ضحكت يا سيدي الانجليز راح تطلع من مصر ان شاء الله امال بقاء لو شوفت النت والفيس والتلفون المحمول والله ولا كنت تفكر فى سعد ولا حتى الانجليز٠

قال فى استغراب وهو يطبق الجريدة ويضعه تحت كتفة:- اختراع جديد دة يانبيل٠

ضحكت انا اسمى نبيل بجد عرفت اذى مكشوف عنك الحجاب ٠

قال نور:- عارف اذى انت اخوى يابنى٠

ضحكت اخوك ياحلوة،

شاور الحنطور ركبنا الحنطور اول مرة احس بحلوة ،

الشوارع نضافة عالم تانى، عندما واصلنة رايت بيت جميل من تراث معمارى،

ودخلنة البيت وجاءت لى سيدة فى الخمسين من عمرة وخدتنى فى حضانةوتضربتنى على كتفى، بقاء كدة يانبيل تسافر المدة دة بلاد الفرنجة ما تبعتش الامك جواب،

نور هو يقبل يد امى معلش يانانا هو بس كان الزام انتبه لدراسته ،

سرحت شوية الدموع تنزل من عينى ،

فلاش باك،

فى بيت عمى رشوان ومرات عمى حلمية يتربى طفل صغير فى بيت عمة يتعمل كانة خدام عندهم يشتغل مع عمة فى وراشة سمكارى عربيات وهلابة جر زعق شتيمه ،

مش عجبة شغلى وسبته وسبت بيت عمى وشتغلت فى بنزنية كنت بابات فى الجوامع ،

بعد حوالى شهرين ، اجرت غرفة صغيرة قريبة من شغلى يوجد به كراكيب قديمة وانا بنضف وجدت لعبة جوجا، نسيت اقولكم وانا صغير كنت فى مدرسة لحد اولى اعداى كنت اشتجهاء الحروف وبركة لله اتعلمت القراءة،

المهم فتحته وجدت وراقة مكتوب في تعليمات استخدام لعبة وهى:-

اطلعبة جوجامن شروطة:-

عدم البوح لى احد بهذة لعبة لاان ممكن من يستخدمة سوف يموت٠

اتنين ، يجب اختيار حروف ،

تلاتة نهاية سعيدة خلال اسبوع،

واذا لم يستطع هذا سوف يتوهة فى هذا الزمان ولن يرجع مرة اخرى زمانة،

جاء رجل بة وقار وخدنى فى حضانة، نبيل ياوالد وحشتنى بقاء كدة طول المدة دة ما تسالش فى ابوك٠ هنا الدمعة نزلة من عينى

ابوى انت الجميع فى استغراب نبيل فى اية،

قولت وانا امسح دموعى ارتمي فى حضانة كى امسح سنين الحرمان لى كنت في ،

كان نور مهتم دائمة بسياسيه والانجليز تحرير مصر من هولاء،

وكنت استمع له فى انبساط ،

خدنى معا مرة فى اجتماع سرى هو واصحابة المناضلين يالها من روعة اعيش احداث ١٩٢٣م بواقعة عالم جميل بصحيح،

وتم الاتفاق على اغتيال السير الانجليزى لي استك قائد الجيش المصرى والسودان لاانها خائن ، وبفعل تم اغتيالة سنة ١٩٢٤م

وفرحت لا ان نور الم يتزوج من فايزة الا انها تزوج من ابن صديق والدها، تعييني انا فى وظيفة فى شركة نقل عند خواجة ابنواس من اصل يونانى ، واعجبت با نانا بنته كانت جميلة وقرارنا الزواج لكن لاتاتى السفن بما نشتهى ظهرت فايزة من جديد فى حياة نور بعد طلقة وخسران والدها فلوسه فى البورصة وتوفى واشتغلت هى فى بوتيك عند الخواجة افرنك داديس قابلها بصدفة كان عقلى يروح ويجاى لا مش ممكن تم الجوازة دة انا حبت العالم دة مش هراجع تانى لى الزوال لى كنت فى وكمان نانا حب حياتى مش ممكن اسيبها تضيع منى فيها الخافية،

حولت كتير ان افراق مابينهم لكن فى يوم اخبارنى نور انها تزوج فايزة وطردها ابى من البيت وجاءلى دوخة شديدة حسيت ان الدنيا بتدور بيا ،

وبعدها اللقيت نفسى فى غرفة التى استاجرتة

وراجعت ذى ماروحت واللقيت لعبة جوجا،

ورقة مكتوب به لا تنظر الى الخلف عيش حياتك كما هى شكر الاستخدامك العبة جوجا

واختفيت لعبة وراجعت لى شغلى فى البنزنة وطلعت فتاة من العربية تريد بنزين وعندما نظرت لها المفاجئه نانا ،

قالت :- انت عبيط انا فايزة٠

وفى استغراب اية وبعد حوالى سنة اتعرفت به واصبحت صحاب وراشية وتزوجنة لكن المفاجئه التقيت بابن عمة نور وطلع اسمى على ومراتة فايزة وطلع اسمه ليلى واصبحانا فيما بعد اصدقاء يالها من مفاجئه شكرا لعبة جوجا،

تمت بحمد لله.

(النهاية)

من تاليف:- راوية ابوغدير❤لعبةجوجا

اكمل القراءة

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

شاهد أيضاً
إغلاق
زر الذهاب إلى الأعلى
آخر الأخبار